Min første sommerjobb var på Nestle`s avdeling i Hammerfest (Findus) hvor jeg sto og la torsk, sei og hyse på et sagblad i en fileteringsmaskin. Det var en teknikk som jeg etter en dag lærte meg fullt ut og den krevde en ganske stor nøyaktighet i mine bevegelser. Ikke minst for at jeg ikke skulle hekte hansken fast i saga og la hånda bli med inn i fileteringsmaskinen. Så der sto jeg hele dagen fordelt på 3 kvartersøkter med et kvarters røykepause. Og la inn torsk sei og hyse. Maskinen gjorde resten. Filetene gikk så inn på et samlebånd og inn til neste avdeling, hvor jentene sto og fjernet beina på fileten som maskinen ikke hadde klart å få vekk. Det var fine jenter. Arbeidmiljøet på Nestle var godt. Mange av jentene var gravide og mangt et par startet livet på Nestle. Lønna var god (for en 17-18 åring) og jobben var utrolig enkel. Jeg tenkte ikke mye på jobben når jeg stempla ut (for jeg stempla ut). Idag er fileteringsmaskinen fullrobotisert. Borte er gutten som sto og la inn fisken og borte er jentene som fileterte. De er erstattet av en maskinfører som går inn og skrur eller reprogrammerer maskinen om noe går i lås. og selv om det var fine jobber, så er det ingen som savner dem (jobbene). Maskinføreren er nå singel og ser på porno i stedet for på jentene på fileten.
Det samme kommer til å skje på dagligvarebutikken. Før måtte man ha peiling for å sitte i kassa. Det deiset inn vare etter vare og man måtte ha prisen i hodet. Eller i hvert fall varekoden i hodet. Det var betaling med cash og veksling og multitasking på høyt nivå. I tillegg hjalp det, både for jobben og trivselen å slå av en prat med kunden mens man utførte disse samtidige operasjonene, hoderegning, innslag, mottak av veksel etc.
I dag minner jobben i kasssa mer om den jobben jeg hadde på Nestle. Du tar en vare, biiper den og tar neste. Av og til er det noen som betaler cash. Da må du ta i mot sedler og føre dem inn i en leser som sjekker om det er ekte penger. Vekselen rører du ikke. Du må huske tre ting i kassa: Du må biipe og du må prøve å gjøre det så fort som mulig for å unngå kø. Du må spørre om de vil ha pose og du må spørre om de vil ha kvittering. Du må også si hei (selv om kunden snakker i telefonen og ikke med deg, du er jo en simpel kassadame/mann) og så hade eller ha en god helg.
Så ja, jeg vil framsnakke de som sitter i kassa. For de sitter der av politiske grunner. Jeg vil framsnakke alle som gjør jobben for en robot. Dere har faktisk ikke noe annet valg enn å vente at utviklingen bikker over på det punktet at oppsigelsen kommer, og så begynne å motta trygd. Og til deg som allerede mottar trygd: Begynn å skjære inn på forbruket og konsentrer deg om å gjøre noe du selv opplever meningsfullt. Lær et språk, en sport, begynn å male, lag musikk, mediter. Jeg vet da fan hva du skal gjøre, men finn på noe og få hodet ut av den mobiltelefonen er du snill.